Maksud daripada sabda Rasulullah SAW : "Jagalah Allah" adalah menjaga aturan-aturan, hak-hak, perintah-perintah dan semua laranganNya. Cara menjaga semua perkara itu adalah dengan mengerjakan semua perintah dan menjauhi segala laranganNya serta tidak melampaui batas.


Semua yang disebutkan ini termasuklah menjalankan semua kewajipan tanpa terkecuali dan menjauhi semua yang diharamkan seperti yang disabdakan oleh Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Tha'labah yang bermaksud:


"Sesungguhnya Allah telah menetapkan kewajipan-kewajipan, maka janganlah kamu abaikan, Allah juga telah menetapkan larangan-larangan, maka janganlah kamu kerjakan dan menetapkan aturan-aturan, maka janganlah kamu langgar"


Berdasarkan topik pada kali ini, saya menyeru pada diri saya dan para pengunjung sekalian supaya jadilah hamba yang taat patuh pada perintah Allah SWT dan tinggalkan segala laranganNya..Jika ditanyakan kepada kita, kemana hendak kita tuju samada syurga atau neraka? Pasti jawapan kita adalah SYURGA..( betulkan?)..saya sendiri menanti mataairsyurga yang penuh dengan kenikmatan.

Tapi, tidak terfikirkah kita..sejauhmana tanaman amal yang kita baja sepanjang hidup kita di dunia ini?..Adakah dengan menyatakan "aku inginkan syurga, kita akan dicampakkan ke sana?..Tidak sama sekali..bukan semudah itu..saya analogikan melalui satu keadaan..Setiap kejayaan yang kita miliki( keputusan Peperiksaan yang cemerlang, ditawarkan belajar di IPT, mendapat pekerjaan yang baik) adalah hasil daripada USAHA kita untuk mengecapi kejayaan tersebut..Setelah berusaha, maka kita beroleh kejayaan yang kita impikan..


Begitu juga dengan impian kita untuk menikmati SYURGA ALLAH SWT..Perlu ada usaha-usaha untuk mendapatkannya..Bagaimana caranya?..mudah saja duhai sahabat-sahabat..Taatilah Allah dan Rasul..Berpeganglah kepada Al Quran..yakni tidak akan tersesatlah kamu sekalian..Jagalah Allah, nescaya Dia akan menjaga Kita Semua..Malah berganda-ganda pemberian Nya berbanding sedikit pemberian yang kita berikan untukNya..Begitulah Ya Rahman Ya Rahim Allah..Penuh dengan sifat Pemurah dan Penyayang yang tidak terhingga kepada hamba-hambaNya yang sentiasa mengharapkan pergantungan semata-mata keranaNya..

Sama-sama kita meningkatkan kualiti ibadah kita kepada Allah SWT dan menjadi hamba yang taat kepada Nya..InsaAllah biiznillah..


ALLAHU RABBUNA, AL QURAN DUSTURUNA..

2 comments:

Serikandi Mujahidah... said...

sentiasa berusaha untuk mendapatkn redhaNya..

Nur Salsabila Isa said...

t.kasih serikandi mujahidah..

Post a Comment