Pada 27 Februari-1 Mac, saya ke Cameron Highland untuk menjalankan kajian tentang kegiatan pertanian untuk tugasan bagi subjek Alam Sekitar..Alhamdulillah, tugasan kali ni memerlukan kami membuat kajian luar dan melawat tempat-tempat yang menjalankan kegiatan pertanian..Bagi saya, pengalaman ni cukup berharga..Disamping menjalankan kajian, saya berkesempatan melawat tempat-tempat menarik di sana seperti MARDI, ladang teh, strawberry farm, cactus valley, pekan Cameron Highland, pasar tani Brinchang dsb..



Bergambar dengan ahli kump di depan pintu masuk MARDI


Kami di Strawberry Farm..yummy



Pintu masuk cactus valley



Ni kat ladang teh..cantik kan pemandangan kat cni..


Sepanjang 3 hari 2 malam di sana, saya dan ahli rombongan menginap di Apartmen Desa Anthurium..Sangat menarik dan selesa..Lokasinya plak berbukit bukau, udara segar dan nyaman, bangunan yang unik..Cukup menambat hati saya dan tersangat bersyukur dengan segala pemberian yang tidak ternilai..Hati bermonolog" Indahnya ciptaan Tuhan yang menjadikan bumi cameron Highland begitu cantik, unik dan nyaman..saya akan buktikan menerusi gambar-gambar yang akan saya tunjukkan untuk tatapan tetamu mataairsyurga..sama-sama kita hayati dan tafakkur sejenak tentang bukti-bukti kebesaran dan keagungan Tuhan Rabbul Jalil..



Suasana apartmen yang berkabus..Sejuk sangat masa ni..erghh






Kawasan apartmen yang berbukit bukau



Kembara ilmu ini memberi seribu makna kepada saya sebagai seorang hamba yang hidup menumpang di bumi Tuhan yang dipenuhi dengan pelbagai nikmat..Bagi saya, disamping saya membuat kajian untuk memenuhi keperluan tugasan, saya juga menggunakan peluang lawatan ini untuk mengkoreksi diri dan bermuhasabah dengan status saya sebagai manusia yang hidup bergantung dengan kasih sayang Tuhan..Tanpa kasih sayangNya, saya tidak mampu untuk memiliki segala nikmat kesenangan, ketenangan, kebaikan, kemudahan yang diperlukan oleh setiap yang bergelar manusia..

Ungkapan Alhamdulillah( segala puji bagi Allah) atas setiap pemberian dan peluang.. Ungkapan Subhanallah( Maha Suci bagi Allah) atas setiap bukti kebesaranNya melalui pengciptaan bumi indah Cameron Highland..

Tiada ungkapan lain yang mampu diluahkan melainkan rasa syukur dan puji-pujian keatasNya..Tengok keindahan bumi Cameron Highland ni memberi satu kepuasan pada diri saya..Lawatan ke Cameron ini merupakan lawatan saya yang kedua dan saya bersyukur kerana dapat merasai pengalaman berada di sana walaupun beberapa hari saja..

Selain pelajar, tidak ketinggalan juga pensyarah yang turut serta dalam rombongan ini..Ust khalid & family...En Razak & family...Pn Khatijah Yahya dan Pn Sarina & her daughter..Saya dapat rasakan yang mereka juga gembira dengan lawatan ini kerana selain menemani kami membuat kajian, mereka juga dapat bercuti bersama keluarga..Ust Khalid membawa isteri dan 6 orang anaknya bersama-sama kami bercuti di sini..( saya geram dengan si comel Mohd Syamil Hazwan), anak bongsu Ust Kahlid..Kenapa dia comel sangat????..Nak tengok gambar dia? tengok kat bawah ni..

Inilah dia si comel Syamil..


Pada hari Ahad, 8.00 pagi kami dah check out daripada apartmen..Sebelum pulang, sempat lagi saya bergambar kenang-kenangan dengan ahli rombongan..Masing-masing nampak gembira je..apa tak gembiranya, dah banyak membeli barang-barang brand Cameron( teh Cameron, bantal Cameron, payung Cameron, key chain, strawberi, pokok bunga, sayur2an dan mcm2 lagilah..)Ada rezki lebih, bolehlah nak beli belah kan...Syukurlah dengan segala pemberianNya...Selepas bergambar, kami sarapan pagi di pekan Cameron dan seterusnya ke pasar tani di Brinchang( buat kali kedua)..Sempat lagi membeli..Hmmm, pantang nampak kedai..Duit pasti melayang..Pada pukul 10.00 pagi kami bertolak pulang ke sangkar( bumi Melaka)..


KEMBARA YANG MENGASYIKKAN..MERENUNG KEAGUNGAN TUHAN..

3 comments:

Serikandi Mujahidah... said...

jauh perjalanan luas pemandangan...nikmatilah keindahan y xbpenghujung ni..smntara masih bpeluang..eh,nk ikut gak..nk..hehe..

Nur Salsabila Isa said...

nikmat yang sementara..

Balai Islam Saidatina Aisyah (BISA) said...

Syukurilah sementara masih ada...

Post a Comment