Suatu ketika Utbah bin Farqad, gabenor Azerbaijan pada masa pemerintahan Umar bin Khattab ditawarkan makanan oleh rakyatnya. Suatu kebiasaan yang lazim pada masa itu. Dengan senang hati, gabenor menerimanya seraya berkata :

" Apa nama makanan ini?"
" Namanya habish, ia dibuat daripada minyak sapi dan kurma'" jawab salah seorang daripada mereka.

Gabenor segera menjamah makanan itu. Sejenak kemudian bibirnya menguntumkan senyuman. " Subahanallah!" Betapa manis dan enak makanan ini. Tentu kalau makanan ini kita kirimkan pada Amirul Mukminin Umar bin Khattab di Madinah, dia pasti gembira'" ujar Utbah. Kemudian, dia memerintahkan rakyatnya supaya membuat makanan tersebut yang lebih enak.


Setelah makanan tersedia, gabenor memerintahkan anak buahnya supaya berangkat ke Madinah dan membawa habish untuk khalifah Umar bin Khattab. Dua utusan segera berangkat ke Madinah. Mereka menyerahkan makanan khas Azerbaijan itu kepada Umar bin Khattab. Khalifah segera membuka dan merasanya.

"Makanan apa ini?" tanya Umar
" Makanan ini namanya habish. Makanan paling lazat di azerbaijan," jawab salah seorang utusan.
"Apakah seluruh rakyat azerbaijan dapat menikmati makanan ini?'" tanya Umar.
" Tidak. Tidak semua boleh menikmatinya'" jawab utusan itu gugup

Wajah khalifah langsung merah petanda sedang marah. Dia segera memerintahkan kedua-dua utusan itu supaya membawa kembali habish ke negerinya. Kepada gabenornya dia menulis surat,

'------------------makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu.'

Kisah ini diabadikan Ibn Qayyim al Jauziah dalam kitab Manaqib Amirul Mukminin ini memberikan pengajaran yang teramat berharga bagi umat Islam khususnya para pemimpin. Umar bin Khattab telah memberikan pengajaran yang sangat bererti. Pemimpin harus memikirkan rakyat sebelum dirinya sendiri. Dalam kesempatan lain, Umar pernah menyatakan, "Aku orang pertama yang merasa lapar kalau rakyat kelaparan dan orang terakhir yang merasa kenyang kalau mereka kenyang."

Pada hakikatnya, seperti disabdakan Rasulullah SAW, pemimpin adalah pengembala (raai). bagaimana tugas pengembala, begitulah tugas pemimpin. Hasan al Basri, seorang ulama zuhud, pernah berkata kepada khalifah Umar bin Abdul Aziz, " Pemimpin yang adil laksana seorang pengembala yang mengasihi haiwan gembalaannya. Dia membawa gembalaannya ke tengah padang rumput yang luas dan subur. Dia menjaganya agar tidak diterkam binatang buas. Dia selalu mengawasinya agar tidak kelaparan dan kehausan."

Contohilah sifat pemimpin Umar bin Khattab yang sangat menjaga kebajikan rakyatnya daripada dirinya sendiri..Adakah pemimpin seperti ini di negara kita Malaysia?? Fikir-fikirkan..



KEPIMPINAN MELALUI TELADAN.

1 comments:

Serikandi Mujahidah... said...

k.sal pemimpin bjiwa rkyat...teruskn pjuangnmu!doaku sntiasa mgiringimu..

Post a Comment