Saban hari kita akan meningkat dewasa..masa yang berlalu tetap berlalu..tidak boleh diundur kembali..Kita sering mendengar kata pepatah yang menyebut masa itu ibarat emas..Pepatah lain ada juga menyebut masa itu ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya ia akan memotong kita..maka, betapa pentingnya masa yang kita ada untuk dimanfaatkan dengan kerja-kerja yang berfaedah..Saya tidaklah nak berceloteh lanjut tentang masa..tetapi apa yang saya mahu perkatakan di sini adalah tentang PERUBAHAN..bila sebut 'perubahan', kita akan tertanya-tanya, perubahan apa? perubahan dari skop mana? dan boleh jadi juga ada yang akan tertanya-tanya apa itu perubahan? Pelbagai persoalan demi persoalan..Saya tidak berniat untuk mengelirukan sesiapa..sekiranya anda menghadapi persoalan-persoalan tersebut, tahniah saya ucapkan kerana anda berusaha untuk berfikir dan ligat untuk mencari jawapan..
*************************************************************************************
PERUBAHAN yang saya ingin maksudkan adalah perubahan hati dan jiwa..perubahan yang saya ingin tekankan adalah perubahan dari tidak baik kepada baik dan daripada baik kepada lebih baik..Positifkan diri anda wahai sahabat-sahabat..dan saya juga akan cuba mempositifkan diri saya..Nak kan perubahan yang baik, maka kita perlu positif pada diri sendiri..Percaya diri sendiri..Hargai diri sendiri..Yakinkan diri anda sendiri..InsyaAllah anda akan dapati perubahan tersebut..Perubahan ini ada kaitannya dengan konsep hijrah..Hijrah juga membawa maksud perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain atau perubahan dari perkara kurang baik kepada yang lebih baik..Kita impikan diri kita sentiasa dalam keadaan salim, baik, sejahtera dan aman damai..tetapi bagaimana kita mengatur jiwa dan hati nurani kita untuk menuju ke arah kesejahteraan itu..Maka..perlunya kepada perubahan, sahabat2 sekalian..Perubahan dari sudut apa? Perubahan dari sudut hati dan jiwa..
*************************************************************************************
Bukanlah bila dikatakan perubahan hati dan jiwa, maka kita perlu mengubah fizikal hati dan jiwa itu..tidak sama sekali..mustahil itu semuakan..? apa yang perlu ialah mengubah kata hati dan jiwa kita itu..kata negatif diubah kepada positif..Jangan cuba sesekali mengatakan sesuatu yang boleh menjadi batu penghalang kepada sebuah impian..Semuanya mampu dilakukan dan diubah dengan bantuan Ya Bari' ( Yang Maha Mengatur)..Seharusnya kita perlu ingat bahawasanya Nabi pernah bersabda :
" Dalam diri manusia itu ada seketul daging..Jika baik daging itu maka baiklah segala anggota badan dan jika buruk daging itu, maka buruklah segala tubuh badan, maka itulah HATI.."
*************************************************************************************
Lakukan perubahan terhadap kata hati dan jiwa supaya dilimpahi dengan barakah dan kebaikan..Sucikan hati dan jiwa supaya memperoleh ketenangan..didiklah hati dan jiwa ke arah ruhiyyah yang mantap, tujukanlah hati dan jiwa kepada ilahiyah dan latihlah hati dan jiwa dengan Al Quran iaitu Petunjuk sepanjang zaman..Selamat mencuba dan beramal..
KE ARAH MENINGKATKAN TARBIYAH..

3 comments:

Mohd Amin Al-Kelantani said...

Sesungguhnya mereka yang hidupnya mempunyai keyakinan yang teguh kepada tuhan, tidak panik dalam menghadapi apa jua rintangan hidup ini. Semoga kita dapat berubah kepada ke arah yang lebih baik dan dapat mencetuskan perubahan kepada orang lain..=)

Serikandi Mujahidah... said...

Salam ukhuwwah..sntiasa muhasabah diri..nk jaga hati..brubah mmrlukn pgorbanan..no pain,no gain..y penting,hati perlu ikhlas..akhirnya,smua y kite buat akan kembali kpd islam..Hidup Islam!!Takbir!

*Sentiasa mengharapkan tunjuk ajar K.Sal..(",)

AdH said...

Perubahan.. biar sedikit asalkan berterusan.. :)

Post a Comment