Sedar tak sedar, hanya tinggal lebih kurang 2 minggu sahaja lagi tempoh pengajian bagi tahun 2009. Sekarang masing-masing sibuk menelaah pelajaran kerana sedang berhadapan dengan final exam..setiap pelajar mengingingkan keputusan yang terbaik dalam peperiksaan..Sebab itu, bersungguh-sungguh mengulangkaji pelajaran..Kesungguhan itu terserlah apabila tibanya zon 'exam'..Jika dilihat, budaya ini akan berlaku pada setiap semester, setiap tahun..
Sebenarnya, apa yang ingin saya tegaskan di sini, usaha manusia itu berbaloi sekiranya kita dikurniakan kejayaan. Tetapi adalah lebih berbaloi sekiranya ia disusuli dengan doa dan tawakal kepada Allah SWT..kerana kita perlu percaya bahawasanya, yang memberi kejayaan bukanlah diri manusia itu sendiri tetapi Al Khaliq yang memberi keizinan..usaha yang disusuli pengharapan kepada Allah swt adalah lebih bernilai berbanding usaha yang tidak disusuli dengan keyakinan serta bergantung harap kepada Allah..Kerana telah ditegaskan oleh Allah dalam firmanNya mafhumnya :
..." Apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah SWT.Sungguh Allah suka mencintai orang yang bertawakkal. ( Al-Imran: 159)
Kita hanya berusaha, yang memperkenankan adalah Allah SWT..jadi, saya menyeru diri saya dan pembaca sekalian agar sentiasa bergantung harap kepada yang selayakNya dan berusahalah untuk mencari keberkatan daripada Allah SWT..

0 comments:

Post a Comment