Kepimpinan secara amnya adalah bermakna pengaruh, satu seni atau proses mempengaruhi orang supaya mereka dapat berusaha secara sukarela kea rah pencapaian matlamat bersama( Knntz & Donnel)

Kepimpinan adalah satu proses pengaruh mempengaruhi antara pemimpin dengan pengikut. Walaupun pemimpin mempunyai kuasa tetapi kekuatan pengaruh lebih bergantung kepada pujukan dan paksaan. Proses ini selalunya melibatkan pertalian pengaruh yang bersifat dua arah dan tujuan utama adalah untuk mencapai matlamat bersama. Jadi kepimpinan bukan hanya tanggungjawab pemimpin, tetapi memerluka segala kerjasama daripada pengikut-pengikutnya. (Hollander)

Peranan yang dimainkan oleh guru dalam bidang pendidikan adalah sangat penting. Selain daripada menyampaikan ilmu,segala tingkah laku guru akan menjadi contoh teladan kepada mrid-muridnya. Oleh yang demikian, guru seharusnya mempunyai sifat dan kualiti peribadi, professional dan sosial yang baik dan murni. hanya guru yang mempunyai tatasusila yang tinggi akan berjaya menjalankan tugas sebagai pendidik dengan sempurna. Sifat dan kualiti peribadi ini tidak akan dapat dibentuk sekiranya tiada mekanisme yang mendorong pembentukan sifat yang baik dalam kalangan guru.


Sabda Nabi SAW :

“ Tidak beriman seseorang yang tidak memelihara amanah dan tidak sempurna iman seseorang apabila tidak menepati janji. “


Oleh yang demikian, berilah contoh teladan yang baik kerana segala-galanya bermula daripada seorang guru. Sebelum melangkah ke alam perkhidmatan awam, persiapkan lah diri untuk menjadi guru yang berintegriti, akauntabiliti dan amanah. Kerana, seperti dalam satu pepatah ada menyebut :


Guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari..


Sikap guru akan menentukan nilai, kepercayaan dan tingkah laku anak muridnya..Untuk mendapat anak murid yang baik, maka baik kanlah diri sendiri terlebih dahulu..Tidak wajar menyalahkan anak murid sekiranya mereka nakal dsb, sebaliknya tanyalah diri sendiri apa kesilapan dan kekurangan diri dan reflek semula sikap kita semasa di bangku sekolah..Boleh jadi, ia menjadi kifarah pada kita atas perbuatan lalu..

0 comments:

Post a Comment