Salam ukhuwwah buat sahabat2 sekalian..setelah sekian lama teratak ini sunyi tanpa pengisian, akhirnya alhamdulillah saya diberi kekuatan dan kesempatan untuk menulis kembali..Bila berkunjung ke teratak sahabat-sahabat, cemburu rasanya kerana sentiasa bertambah-tambah pengisian yang istimewa..jadi, hati ni terpanggil untuk menghias kembali ruang-ruang yang masih kosong..saya memohon maaf kepada tetamu-tetamu yang bertandang ke teratak mataairsyurga kerana tidak dapat menghidangkan hidangan yang menarik dan terkini..Kini, teratak mataairsyurga telah pun berwajah baru..mudah-mudahan ia seiring dengan usaha menambah baik pengisian dalam blog ni..

Post kali ni saya ingin berkongsi pengalaman sebagai pelajar di Maktab Perguruan memandangkan tempoh pengajian saya akan tamat tidak lama lagi.. Setelah 5 tahun setengah belajar di IPG, pelbagai ilmu dan pengalaman yang telah saya kutip di sini. Setahun setengah di IPBMM dan 4 tahun di IPPM..Bagi saya, saya berada di maktab perguruan bukan sekadar untuk menimba ilmu semata-mata tetapi menimba pengalaman. Guru terbaik adalah pengalaman dan melalui pengalamanlah akan melahirkan kematangan.

Semenjak di sekolah, saya sememangnya memasang matlmat untuk menceburkan diri dalam pelbagai bidang samada kurikulum mahupun kokurikulum..Alhamdulillah, saya berpeluang merasainya semasa sekolah..matlamat tersebut tetap diteruskan sehingga saya menyambung pelajaran di IPG..Saya mencuri peluang yang ada untuk saya terlibat aktif dalam kurikulum, kokurikulum dan kepimpinan..Saya merasakan peluang yang saya perolehi sangat-sangat berharga kerana dari situ saya belajar untuk memimpin diri sendiri dan orang lain.

Bagi sahabt-sahabat yang masih belajar, rebutlah peluang untuk mencari seberapa banyak pengalaman yang mampu dicari..Sememangnya core bussiness bagi seorang pelajar adalah 'belajar'..tetapi menjadi satu kelebihan kepada sesiapa yang berkeinginan lebih daripada itu kerana mereka bakal memperoleh ilmu berbentuk teori dan praktikal secara seiring melebihi daripada orang lain..Sepertimana Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) yang menggariskan pembinaan insan seimbang yang mana tidak hanya menumpukan kepada satu aspek sahaja tetapi kesemua aspek sokongan yang lain.. oleh sebab itulah, guru pelatih perlu menceburkan diri dan melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan di IPG sesuai dengan standard kualiti yang diharapkan oleh sekolah khususnya..

Jadilah guru serba boleh..Dimana sahaja kita ditempatkan, kita telah bersedia berkhidmat untuk mengajar dan mendidik..sesungguhnya, 'Clien' kita sentiasa mengharapkan yang terbaik daripada gurunya..All the best buat sahabat-sahabat seperjuanganku (PISMK_OUM) yang bakal berhelar guru..Ku doakan agar kalian dipermudahkan segala urusan dan menjadi guru yang terbaik..

0 comments:

Post a Comment